zaterdag 16 juli 2011

Woning renovatie verloopt traag..

Ruim een jaar geleden werd mijn woning geïnspecteerd op de aanwezigheid van asbest en of alle ramen wel van dubbel zouden zijn. Er werd in mijn kantoor een vensterbank van asbest aangetroffen en in alle vertrekken was niet ieder raam van dubbel glas.. Daar werd gewoon een notitie van gemaakt zonder verdere bedoelingen behalve dan dat mijn verhuurder in kaart had wat mijn woning waard zou zijn.

Een klein half jaar geleden werd er aan mij gevraagd of ik mijn moederhaard wilde laten vervangen voor een CV installatie en zou er logischerwijs een nieuwe keuken bij krijgen. Onder mij zit een steen koude kelder (in de winter), de thermostaat van de moederhaard hing maar een paar centimeter boven de vloer… Dus met name de nieuwe moederhaard had ik zeker wel belang bij.. Om de huurders tegemoet te komen zou iedereen 80 Euro schade vergoeding krijgen voor de kleine onkosten die je als huurder zelf moeten maken om alles weer netjes te krijgen (kleedje kopen voor de plek waar de moederhaard stond, klein potje verf voor een klein oppervlak van de muur etc; )

Tussen 23 Mei en 7 Juni was men bij mij aan de slag gegaan, v.a dag 1 was men super netjes en plakte de inloop van gang naar keuken en woonkamer keurig netjes af zodat je geen vlekken kon krijgen door het continu in en uitlopen van mensen met smerige schoenen.

Dag 1 verliep prima volgens schema, bij dag 2 werd er al aan mij verteld dat men niets zou gaan doen met mijn vensterbank van asbest, maar dat stond ook niet op het renovatie schema.

Dag 3 verliep ook prima volgens schema en kreeg er zelfs een glazenzetter cadeau bij, deze heeft overal dubbel glas geplaatst op 1 klein luikje na..

De overige dagen verliep eigenlijk ook alles vlekkeloos totdat mijn keuken betegeld werd, mijn keukendeur bleek niet meer op normale wijze dicht te kunnen. Het in en uitklap mechanisme van de klink kraste tegen de tegels aan wanneer je niet de klink naar beneden drukte (erg onhandig wanneer je in gedachten even elders bent en de deur achter je dicht trekt). Het portier van de deur klapte continu tegen de licht schakelaar aan en beide klachten had ik ook meteen aangekaart.

Met een slijptol werd het in en uit klap mechanisme gehalveerd wat eigenlijk geen porem heeft en een kracht patser ging met zijn handen heel hard hangen tegen de knop van de verlichting in de hoop dat deze een paar millimeter naar rechts zou verschuiven zonder resultaat natuurlijk…

Zelf bleef ik in veel zooi zitten v.a. 7 Juni en moest periodiek thuis blijven voor vergeten klusjes en of correcties. Op 15 Juni zou de eerste oplevering zijn, vooraf liep ik natuurlijk grondig mijn woning door en maakte notitie van mijn woonkamermuur, overbodig achtergelaten gaatjes in de keuken, een barstje in de nieuwe betegeling, gasslang die het gasstel niet kon bereiken, een barstje in de nieuwe keukenkast en was tevens van mening zonder het gat in het tapijt mee te rekenen alleen al aan schilderskosten meer dan de genoemde 80 Euro kwijt zou zijn en daarbij mijn keukendeur bleef tegen de knop van de verlichting aanklappen (wordt vooral leuk in de winter want dan zetten de muren een beetje uit is mijn ervaring).

De opzichter vermelde aan mij een nieuwe langere gasslang krijgt u nog van ons, uw kastje zullen we laten nakijken, de beschadigde tegel daar moet echt iets aan gebeuren waarop deze onderbroken werd door de leidinggevende van het bouw bedrijf… die tegels kun je nooit meer in exact dezelfde kleur terug krijgen dus ik adviseer er een dubbel want contact te plaatsen.. Larie koek first class (ik woon hier sinds omgeving februari 2008 en de WC tegels hebben exact dezelfde kleur als mijn keuken betegeling van nu), maar dat terzijde.. vervang voor het enkele wandcontact maar een dubbel wandcontact.. scheelt jullie werk en voor mezelf komt het ook wel handig uit (kopje koffie, kopje thee, magnetron, friteuse, radio)…

Met een naar onderbuik gevoel ging ik akkoord met de opzichter, liet deze wel weten niet meer continu thuis te willen blijven en een aantal schade punten gewoon maar op papier te zetten zodat ik daar niet verantwoordelijk voor ben zodra ik deze woning verlaat..

Zelf wat in de ronde lopen bellen, een aantal straatbewoners wilden mij wel een handje helpen om de schoonheidsfoutjes weg te werken zodra het bouw bedrijf klaar is.

Na 15 Juni begonnen op mijn adres de irritaties eigenlijk alleen maar te stijgen, verweet mezelf dat ik te vriendelijk was gebleven.. Data’s weet ik niet meer exact.. 16a 17 Juni werd ik bezocht door een tegel zetter "Sorry meneer", "ik ben tegelzetter en heb geen verstand van elektra dus zal de klus door sturen naar de juiste persoon" (wat boeit mij dat nou, het enkele wandcontact zou toch vervangen worden door een dubbel wandcontact? Waarom kwam daarvoor dan toch een tegelzetter?).

Enkele dagen daarna kwam er een klusser mijn keukendeur onderhanden nemen, deze had een behoorlijk stuk van de keukendeur bij geveild en afgeschaafd.. Was zelf op zoek gegaan naar stoffer en blik en had alle troep netjes opgeveegd en bood zijn excuses aan voor zijn gemaakte rommeltje (overbodig op mijn adres).

Wel vroeg ik vriendelijk:”Wanneer wordt mijn gas nu eens aangesloten”,”en zal deze deur nog geschilderd gaan worden?” Ik kreeg meteen als vriendelijke opmerking terug:”sorry meneer”,”ik ben timmerman”,”heb alleen verstand van timmeren”,”omtrent uw gas slang wat op uw lijstje staat zal u toch echt bij de loodgieter moeten wezen”,"Omtrent de deur zou u bij de schilder moeten wezen"

Afgelopen Zondag 3 Juli had ik het wel helemaal gehad, bloggen deed ik al een poosje niet meer omdat ik mezelf niet concentreren kon en kan in diverse zooi en had toen ook de stoute schoenen aangetrokken..

Netjes een vrij boze mail opgesteld aan de coördinator van dit hele gebeuren plus een zichtbare CC: aan mijn contact persoon van mijn verhuurder..
4 Juli had ik nog wat foto’s nagezonden early in the morning..

Daarnaast 4 Juli telefonisch geprobeerd contact te krijgen met de coördinator van dit gebeuren, deze was wel of niet bereikbaar i.v.m. vakantie… 5 Juli kreeg ik hem te pakken en maakte meteen een afspraak voor 6 Juli vanaf of na 16:00 (voor 16:00 zaten zij zelf bom vol met bestaande afspraken en gaf dus zelf aan oke.. voor 16:00 ben ik niet thuis want ikzelf heb ook meer te doen).

Bekeek in de ochtend van 6 Juli mijn klachtenlijstje nogmaals door, had van mezelf meteen door dat ik hen niet zou kunnen overtroeven tijdens vlot rondje door woonkamer, keuken en does..

Bless the internet I thought on that moment…

Mijn klachten waren kort samen gevat:

- Woonkamer had 2 potten verf nodig:

1. witte grondverf om het grijze neigend naar zwarte beton weg te werken
2. de juiste kleur wit, kosten onbekend

- Keuken en does hadden 1 pot verf nodig plus de rest

1. muur vuller om gaatjes te dichten
2. pot spier witte verf
3. klein potje groene verf voor de keukendeur indien ik daar zelf verantwoordelijk zou zijn

ik bezocht dus snel even http://www.schilders-winkel.nl om in die zin man en paard te noemen, daarnaast noteerde ik ook:

- alle overige artikelen die je nodig had zoals verf kwasten, rollers afdek folie, afdek tape die voorkomt dat je by accident een plint, tegel of kastje raakt met de kwast..

Zelf vond ik het ook zwaar balen dat ik maar continu kant en klaar maaltijden moest kopen waar geen of weinig vitaminen in zitten en mijn buidel iig enorm raken. Normaliter kook ik een maaltijd voor 4a 5 personen… een deel ervan verdwijnt daarvan in de vriezer en de dag daarop doe ik dat met een andere maaltijd om wel afwisseling te houden..

Tot voor kort kocht ik een kant en klaar maaltijdje Nasi, Bami, Hollandse gerechten etc; Krijg je binnen 1 dag niet op en om dat zelfde te verspreiden over 2 dagen is echt te weinig en tevens ook vrij eenzijdig…

In het lijstje waarbij ik een rekensom maakte van toekomende kosten, zonder het eet gebeuren hierin mee te nemen, schade herstel van beschadigde tegels in mijn does als opmerking plaatste had ik het voor elkaar gekregen dat ik 175 Euro krijg op rekening van de verbouwer.

Aan mijn woning wordt dan wel niets meer gedaan wanneer ik achteraf nog met fout meldingen kom wegens renovatie.. Zover ik kon inschatten was ik ape trots met de mondelinge overeenkomst..

Tijdens het her inrichten van mijn keuken voor mijn eigen gemak afgelopen dagen knalde ik wel tegen zoveel problemen aan dat ik mij serieus ging afvragen of ik het schade formulier wel zou willen retourneren…

Genoemde 80 Euro + 175 Euro kon net uit, daarin waren niet opgenomen beschadigingen aan de vensterbank keuken die ik vast gelegd wens te hebben voor het geval ik verhuis plannen krijg..

De buizen in de keuken die op lak basis waren geschilderd blijken nu op muur basis zijn te geschilderd (handig schoon maken bij het koken van vette gerechten).

Lette er zelf niet zo op, wanneer ik mijn wasmachine nu aan zet sinds de renovatie borrelt mijn keuken gootsteen ook behoorlijk.. Wie gaat dat betalen???

Hou me in deze gewoon van de domme, een aantal dingen wens ik zwart op wit zien te verkrijgen en voor de rest zoekt men het maar lekker uit.

Zodra het geld op mijn rekening staat kan ik hier aan de slag, ik hoop nu toch wel heel snel...

vrijdag 15 juli 2011

Verslag Wajong Expertise Info Meeting

Afgelopen woensdag was ik aanwezig bij een interessante Wajong Expertise Info Meeting in Grolloo, Eén presentatie werd verzorgd door de heer R. Willems van de Albert Heijn waarbij hij iets vertelde over hoe alles achter de schermen van de AH eruit ziet en de andere presentatie werd verzorgd door een aantal Wajongers waar ik er zelf 1 van was.

Zelf kan ik het hele gebeuren wel als een geslaagde dag beschouwen, op 15 Juni ontving ik vanuit het CNV(J) Wajong Werkt Promotie team een mail met daarbij de opmerking dat onze werkgever Ambassadeur Rien Willems van Albert Heijn in Groningen zelf een Wajong Expertise Info Meeting op 13 juli vanaf 14.00 uur zou gaan organiseren. Wie willen daarbij aanwezig zijn, wie willen er mee werken aan de presentatie (veelal geven wij die in tweetallen) etc;?

Op persoonlijke titel was ik op eigen houtje al een beetje een lobby gestart om alles boven Zwolle ook beter op de kaart zien te krijgen, binnen het CNV(J) had ik wel eens aangegeven liever ook wel eens vaker presentaties dichter bij huis te geven, dus deze presentatie wilde ik zeker bij zijn! Buiten het CNV(J) om probeer ik ook aan het werk te komen via CAP100 en Onbegrensd Talent, de meeste misschien toekomstige werkgevers die zij in hen bestand hebben staan zitten in Utrecht en verder weg helaas maar daar kom ik straks wel op terug in deze blog.

Zelf moest ik om 13:45 in Grolloo zijn aan de Hoofdstraat 11, was wel een beetje balen voor mezelf omdat het weer niet echt mee zat in combinatie met bus en trein tijden.. Van af station Hoogeveen kon ik de trein van 11:50 naar Assen pakken of gewoon een uur later om ook een aansluiting te vinden met buslijn 21. Met de eerste trein zou ik een uur te vroeg op locatie aankomen en met de 2e 10 minuten te laat dus mijn keuze was snel gemaakt.. 11:50 natuurlijk.. In Assen aangekomen moest ik een klein half uurtje wachten op de Bus 21 aldus NS.nl op hen site en ook volgens het bordje in het bushokje.. Oeps de halte waar ik uit zou moeten stappen aldus NS.nl stond niet op dat bordje (Meerkampsweg, Grolloo)..

Tegen 12:31 liet ik een aantal passagiers voor gaan en met mijn strippenkaart in de hand en de route die ik wilde maken vroeg ik de Chauffeur om advies.. Deze ontving van mij mijn strippenkaart en een uitdraai van NS.nl.. Deze moest zelf even puzzelen en wist uiteindelijk na welke halte ik eruit moest (na de rotonde).. Drukte dus gewoon op stop na de rotonde en toonde nogmaals mijn strippenkaart, “niet nodig..”,”je moet straks die weg inlopen en dan loop je vanzelf tegen de hoofdstraat aan”. Bedankte de chauffeur netjes en vond het wel komisch dat ik wederom gratis met de bus reisde zoals bijna gewoonlijk.

Tegen 13:00 was ik op locatie, excuseerde mezelf voor de vroege aankomst en vroeg of ik alvast binnen kon gaan zitten (Café restaurant Hofsteenge). Mooi de gelegenheid om nog even wat brood te eten, de presentatie goed door te nemen etc;

Tegen 14:00 was bijna iedereen binnen en wij werden verzocht naar een ander zaaltje te gaan waar alles klaar stond, bij binnenkomst in de zaal kreeg ik meteen een kleine glimlach want onder de bezoekers trof ik best veel bekende gezichten die mij al kenden van de discussie van 23 Meil j.l. ‘Expertmeeting Wajong op uitnodiging van Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn van de ChristenUnie’.

Werkgever Ambassadeur Rien Willems van Albert Heijn in Groningen hete iedereen welkom en vertelde eerst even hoe de middag van 13 Juli er ongeveer uit zou gaan zien en vervolgens startte hij met zijn deel van de presentatie, zijn ervaring met Wajongeren en een kijkje achter de schermen van de Albert Hein zelf wat tevens heel interessant was..

Vanaf omgeving 15:00 waren wij vanuit het CNV(j) aan de beurt en vertelden om en om een stukje over wie wij waren als CNV(j) zijnde, lieten een filmpje zien van een Wajonger die werkzaam was in een restaurant naar alle tevredenheid van betreffende werkgever en vanaf dat moment stelden we ons zelf echt voor en gaven veel informatie over de wil en gedrevenheid van de Wajonger zelf, de kwaliteiten en ook diverse regelgevingen die er zijn ten gunste van de werkgever en Wajonger zelf..

Al met al was het wederom een geslaagde presentatie, bij afloop kon men nog wat materiaal mee nemen van ons CNV(J) Wajong werkt promotie team, was er nog ruimte voor een gezellige babbel onder het genot van een hapje en drankje waarbij ikzelf ook diverse complimenten te horen kreeg over de presentatie.

Bij vertrek kregen we nog een leuk en duurzaam geschenk van de Albert Heijn.. Een soort van zaklamp die je bijvoorbeeld aan je broek kunt vast haken met daarin 2 led lampen en een zonnepaneel op het handvat.. Wanneer het ergens stik donker is kun je in iig zien waar je loopt of waar bijvoorbeeld het sleutelgat van je fiets zit en de batterijen worden vanzelf weer bij geladen wanneer er weer daglicht is..

Met een goed gevoel thuis gekomen dus…

16 Juli heb ik ook nog een leuk evenement op mijn agenda staan, dan mag ik namelijk in 10 minuten tijd vertellen wat wij als CNV(J) Wajong Werkt Promotie team aan het doen zijn…
Wanneer en waarom is het opgericht, waar geven wij allemaal voorlichtingen en aan wie etc;

Zelf hoop ik dat er dan veel naar Radio Hoogeveen met het programma “de Dialoog” geluisterd zal gaan worden tussen 9:00 en 10:00 en hoop logischerwijs dat er ook geïnteresseerde werkgevers tussen zitten die het nummer van ons promotie team even gaan opschrijven..